Skip links

ژئوتکستایل در ساخت خط لوله

انواع ژئوتکستایل:

ژئوتکستایل‌ها از پلی پروپیلن یا پلی استر با کیفیت بالا تولید می‌شوند و بسته به ویژگی‌های عملکردی مورد نیاز، می‌توانند به سه شکل اصلی عرضه شوند: بافته شده، ژئوتکستایل نبافته و یا باند حرارتی.

ژئوتکستایل محافظ خط لوله :

در ساخت خطوط لوله، شن و ماسه حفاظتی به دلیل حجم مواد مورد نیاز و هزینه های حمل و نقل و نصب، به یک فاکتور هزینه قابل توجه تبدیل شده است.
منسوجات نبافته یک جایگزین مقرون به صرفه برای این روش ساخت و ساز مرسوم هستند. بسته به توزیع اندازه دانه و تنش موجود، می توان از ژئوتکستایل نبافته استفاده کرد.

ژئوتکستایل محافظ خط لوله
ژئوتکستایل محافظ خط لوله

ژئوتکستایل در برابر تمام مواد شیمیایی طبیعی خاک و همچنین تخریب میکروبیولوژیکی مقاوم است. همچنین دارای مقاومت حرارتی بالایی است که می تواند به ویژه برای خطوط حرارتی مهم باشد.

پوشش لوله ها با ژئوتکستایل همچنین مانعی را ایجاد می کند که از تماس نزدیک بین لوله و خاک جلوگیری می کند و به کاهش خوردگی الکترولیتی کمک می کند.

پایداری خط لوله در برابر شناورسازی در خاکهایی که در معرض شرایط متناوب آب زیرزمینی هستند نیز باید در نظر گرفته شود. در چنین مواردی، کانال های U-شکل بتنی اغلب روی لوله ها قرار می گیرند تا مقاومت بیشتری در برابر نیروهای بالابرنده ایجاد کنند. برای محافظت از لوله ها در برابر سطوح ناهموار در کانال های مذکور، ژئوتکستایل محافظ از جنس پلی پروپیلن یا پلی استر نبافته شرکت عایق کار با گرماژ های بالا برای پوشش کانال استفاده می شود.

ژئوتکستایل در ساخت خط لوله
ژئوتکستایل در ساخت خط لوله

ماده اولیه PP دارای مقاومت شیمیایی طولانی مدت حتی در برابر بتن قلیایی است و می توان آن را با چسب های مناسب به بتن چسباند.

تولید ژئوتکستایل :

در صورت درخواست کارفرما، ژئوتکستایل های نبافته شرکت عایق کار می توانند در عرض و طول های مختلف از قبل برش داده شوند. محصول نهایی به راحتی قابل حمل و نصب است و به لوله ها اجازه می دهد قبل از قرار گرفتن در ترانشه خط لوله، با ژئوتکستایل محافظت شوند.