Skip links

طول عمر ژئوتکستایل ها

طول عمر و دوام ژئوتکستایل ها

انتظار می رود ژئوتکستایل های مورد استفاده در کاربردهای مهندسی عمران یک یا چند عملکرد را در طول عمر طراحی معین انجام دهند. پنج تابع تعریف شده وجود دارد. زهکشی، جداسازی، فیلتراسیون، حفاظت و تقویت. الزامات عملکردی ژئوتکستایل در یک کاربرد معین، ویژگی‌های عملکرد مورد نیاز را تعیین می‌کند و هرگونه ارزیابی از دوام محصولات بر اساس تخریب این ویژگی‌ها در یک زمان معین خواهد بود.

عوامل اصلی مرتبط با طول عمر ژئوتکستایل

تعدادی از عوامل وجود دارد که به تعیین دوام یک ژئوتکستایل کمک می کند:

ساختار فیزیکی ژئوتکستایل

ماهیت پلیمر مورد استفاده در تولید ژئوتکستایل

کیفیت و قوام فرآیند ساخت

محیط فیزیکی و شیمیایی که محصول در آن قرار می گیرد

شرایط نگهداری و نصب محصول و فشارهای مختلفی که به ژئوتکستایل تحمیل می شوند.

ضروری است که یک ژئوتکستایل برای مدت زمان مورد نیاز طراحی (بسیاری طرح ها بیش از 100 سال هستند) و نه فقط در آزمایش انطباق اولیه، به طور موثر عمل کند. این مقاله به منظور ارائه راهنمایی در مورد انتخاب ژئوتکستایل مناسب برای یک کاربرد معین در رابطه با دوام محصول درازمدت و “پیش بینی طول عمر” است. این مقاله گام های برداشته شده توسط شرکت عایق کار برای اطمینان از اینکه محصولات ما با بالاترین استانداردها مطابقت دارد را توضیح می دهد.

انتخاب مواد اولیه ژئوتکستایل

ژئوتکستایل ها معمولاً با روش های بافته شده یا غیر بافته تولید می شوند، پلیمرهای مورد استفاده عموماً مواد ترموپلاستیک (گرمانرم) هستند که دارای تغییراتی از هر دو ناحیه آمورف و نیمه کریستالی هستند.

طیف محصولات ژئوتکستایل عایق کار از الیاف دو پانچ پلی پروپیلن یا پلی استر سوزن زنی تولید می شود. الیافی که توسط شرکت عایق کار استفاده می‌شود از تعداد محدودی تامین‌کننده تامین می‌شود، که همگی از طریق یک فرآیند تایید طولانی و ممیزی تائید می‌شوند.

عوامل متعددی در رابطه با انتخاب الیاف وجود دارد که باید در رابطه با دوام محصول نهایی در نظر گرفته شود. پلیمر پایه ای که محصول از آن ساخته شده است، هرگونه افزودنی ترکیب شده (Masterbatch) با آن و ریخت شناسی الیاف.

دوام ژئوتکستایل
دوام ژئوتکستایل

ژئوتکستایل پلی پرویپلن با الیاف ویرجین

محصولات پلی پروپیلن شرکت عایق کار از الیاف پلی پروپیلن ورجین با استحکام بالا تولید می شود که به صورت مکانیکی کشیده می شود تا الیافی با خواص کششی بالاتر و دوام بهبود یافته را تشکیل دهد. افزایش کشش در فرآیند تولید الیاف، مولکول های درون الیاف را دوباره جهت دهی می کند و آن را قوی تر می کند. افزایش جهت گیری مولکولی و چگالی بالاتر مرتبط با آن منجر به افزایش مقاومت محیطی می شود.

این به این دلیل است که سطح بلورینگی در الیاف تأثیر زیادی بر خواص مربوط به دوام دارد. مولکول های محکم بسته بندی شده منجر به ایجاد مناطق متراکم با انسجام بین مولکولی بالاتر و مقاومت در برابر نفوذ مواد شیمیایی می شود. افزایش درجه بلورینگی مستقیماً منجر به افزایش سفتی و تسلیم یا استحکام کششی، سختی و نقطه ی نرم شدن و کاهش نفوذپذیری شیمیایی می شود.

ژئوتکستایل ارزان قیمت

الیاف ارزان قیمت نیز در بازار موجود است! که معمولاً برای تولید ژئوتکستایل های با کاربردهایی که موقت هستند استفاده میشود و همچنین برای مواردی که به درخواست کارفرما باشد.

ریخت شنااسی و رنگ الیاف در چنین محصولاتی از دسته ای به دسته دیگر متفاوت خواهد بود زیرا الیاف ممکن است از انواع و رنگ های مختلف تهیه شوند.

ژئوتکستایل ها را می توان هم از الیاف صنعتی و هم از الیاف بازیافتی تولید کرد. این گونه الیاف می توانند دارای ضخامت های مختلف و نسبت حجم به سطح باشند. برخی از انواع تخریب، مانند اکسیداسیون و قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش، به ناحیه سطح وابسته هستند، در حالی که انواع دیگر مانند نفوذ و جذب با ضخامت رابطه معکوس دارند.

انتخاب نوع پلیمر مناسب برای تولید منسوجات برای استفاده در کاربردهای مهندسی عمران ضروری است. همه محصولات پلی پروپیلن شرکت عایق کار از الیاف پلی پروپیلن بکر ساخته شده است که مقاومت بالایی در برابر اسیدها، قلیاها و اکثر حلال ها دارند. پلی پروپیلن را می توان در مقابل حمله اسیدی و قلیایی بی اثر دانست و برای اکثر کاربردهای ژئوتکستایل مناسب است.

پلی پروپیلن می تواند مستعد اکسیداسیون باشد، با این حال سطوح اکسیژن معمولاً پایین تر از سطح خاک است.

ژئوتکستایل پلی استر

یکی دیگر از الیاف پلیمری که در تولید ژئوتکستایل استفاده می شود پلی استر است. رایج ترین نوع آن پلی اتیلن ترفتالات (PET) است که با استفاده از پلیمریزاسیون تراکمی تولید می شود.

طول عمر ژئوتکستایل های پلی استر
طول عمر ژئوتکستایل های پلی استر

PET می تواند خواص مکانیکی خوبی ارائه دهد و برای برخی کاربردها مناسب است. با این حال، گروه استر را می توان در حضور آب، که توسط شرایط قلیایی تسریع می شود، هیدرولیز کرد. پلی استر همچنین می تواند در مواردی که خاک، بتن یا سیمان با آهک تصفیه شده وجود دارد، مستعد تخریب شدید باشد.

هیدرولیز در ژئوتکستایل های پلی استر

  1. هیدرولیز در پلی استر به دو صورت است. اولین شکل هیدرولیز، هیدرولیز قلیایی یا خارجی است که در خاکهای بالای PH 10 و به ویژه در حضور کلسیم سریعتر اتفاق می افتد و به صورت حمله سطحی صورت می گیرد. در خاک هایی با pH 9 یا بالاتر باید احتیاط بیشتری نسبت به پلی استر کرد.
  2. نوع دوم هیدرولیز داخلی است که در تمام سطح مقطع الیاف انجام می شود. این در محلول های آبی یا خاک مرطوب در تمام سطوح pH رخ می دهد. این فرآیند در دمای متوسط خاک کمتر از 15 درجه سانتیگراد یا خاکهای خنثی کند است، اما در اسیدها و افزایش دمای خاک این روند تسریع می شود.

اگرچه پلی استر می تواند نسبت به سایر پلیمرها مزایایی داشته باشد، اما حساسیت قلیایی این پلیمر تحت فشار طولانی مدت باید در بسیاری از کاربردهای ژئوتکستایل یک نگرانی اساسی باشد. پلی استر می تواند در کاربردهای pH بالا مستعد آسیب باشد.

اگر شرایط کمی قلیایی باشد، اثر ترکیبی فشار و pH قلیایی برای ژئوتکستایل پلی استر می‌تواند فاجعه‌ بار باشد و استفاده از پلی استر باید محدود شود.

 

جهت دریافت مشاوره رایگان ، استعلام قیمت و خرید ژئوتکستایل با کارشناسان شرکت عایق کار تماس حاصل فرمائید.