Skip links

ژئوگرید و ژئوتکستایل : چه تفاوت هایی دارند؟

تفاوت بین ژئوگرید و ژئوتکستایل و انتخاب درست هر یک در پروژه های مختلف موضوعی است که برای پیمانکاران و کارفرمایان بسیار مهم است.

ژئوسنتتیک چیست ؟

ژئوسنتتیک ها از واژه های Geo = “خاک یا زمین” و Synthetics به معنای ” ساخت انسان ” منشاء می گیرند. آنها مواد ساخته شده توسط انسان از پلاستیک هستند.

این پلیمرهای مبتنی بر پتروشیمی وقتی به بافت بیولوژیکی وارد می شوند واکنشی را آغاز نمی کنند یا برهم کنش نمی کنند. یکی از ویژگی های قابل توجه ژئوسنتتیک ها این است که در اثر فعالیت های قارچی یا باکتریایی تجزیه نمی شوند، به همین دلیل است که از آنها برای بهبود شرایط خاک استفاده می شود.

انواع مختلفی از محصولات ژئوسنتتیک وجود دارد. انواع مورد استفاده در کشاورزی را می توان به دسته های زیر تقسیم کرد:

در این مقاله، ژئوگرید و ژئوتکستایل را با توجه به تفاوت‌ ها مقایسه می‌کنیم. برای بسیاری از کارفرمایان و پیمانکاران سخت است که مطمئن شوند از کدام محصول استفاده کنند. در این مقاله می توانید تفاوت ها را یاد بگیرید.

ژئوگرید چیست؟

محصولات مشبک باز از پلیمرهای متصل به هم هستند. ژئوگرید از پلی استر، پلی اتیلن یا پلی پروپیلن ساخته می شود.

آنها عمدتاً برای تقویت و تثبیت خاک استفاده می‌شوند. به عنوان مثال، تقویت خاکریزی دیوار حائل در چندین کاربرد مرتبط با مهندسی عمران.

در بیشتر موارد، ژئوگریدها در شرایط کشاورزی با تقاضای بالا یا بار سنگین استفاده می شوند. در نتیجه، استحکام آنها می تواند بیشتر از اکثر ژئوتکستایل ها باشد.

به لطف کرنش کم، ژئوگریدها در کشش قوی هستند و تنها حدود 2 تا 5 درصد زیر بار کشش دارند. ژئوگریدها در سه نوع ژئوگرید اکسترود شده، ژئوگرید بافته شده و ژئوگرید پیوندی وجود دارند.

1. ژئوگریدهای اکسترود شده

اینها با کشش تک محوری یا دو محوری پلیمرهای اکسترود شده یا ساختار یکپارچه اکسترود شده تولید می شوند.

ژئوگریدهای اکسترود شده در مقایسه با ژئوگریدهای منعطف و بافته شده معمولاً صلب هستند.

2. ژئوگریدهای بافته شده

اینها با بافتن الیاف پلی استر با روکش پلی پروپیلن به دنده های طولی و عرضی تولید می شوند.

پس از آن، بافندگی یا در هم تنیدگی برای اتصال به کراس اوورها قبل از محافظت از کل واحد با یک پوشش اضافی معرفی می شود.

3. ژئوگریدهای متصل

همانطور که از نام آن پیداست، ژئوگریدهای پیوندی با اتصال دو یا چند مجموعه از رشته ها یا عناصر دیگر، معمولاً یک زاویه قائمه ساخته می شوند.

ژئوگرید در مقابل ژئوتکستایل : چه تفاوت هایی دارند؟
ژئوگرید در مقابل ژئوتکستایل : چه تفاوت هایی دارند؟

ژئوتکستایل چیست؟

ژئوتکستایل به منسوجات نفوذپذیری که برای آلودگی، خاک، زمین یا سنگ در هر پروژه یا ساختار یا سیستم مرتبط با مهندسی ژئوتکنیک استفاده می شود، گفته می شود.

این محصول پرمصرف ترین محصول ژئوسنتتیک برای اهداف کشاورزی است. ژئوتکستایل ها به صورت رول هایی با عرض حدود 3 متر و طول 50 تا 150 متر تولید می شوند.

ژئوتکستایل ها در دو نوع وجود دارند. این دو منسوجات، پارچه های نفوذپذیر از پلی استر یا پلی پروپیلن هستند که بر اساس روشی که برای قرار دادن نخ ها یا الیاف در محصول استفاده می شود، به دو شکل بافته شده یا نبافته طبقه بندی می شوند.

1. ژئوتکستایل بافته شده

اینها لایه های پارچه مانندی هستند که از در هم تنیدگی یکنواخت و منظم نخ ها در دو جهت تشکیل می شوند (تار و پود). ژئوتکستایل های بافته شده دارای الگوی ساختمانی قابل مشاهده منظم و همچنین دهانه های مشخص و قابل اندازه گیری هستند.

آنها دارای کرنش کم، ازدیاد طول محدود تحت بار هستند – معمولاً تا 15٪ – با استحکام کششی بالا. این ویژگی های استثنایی آنها را برای جداسازی خاک، توزیع بار، زهکشی، تقویت و فیلتراسیون قابل استفاده می کند.

2. ژئوتکستایل نبافته

اینها لایه های نمدی هستند که هیچ طرح قابل مشاهده ای ندارند. ژئوتکستایل های غیر بافته با قرار دادن الیاف در یک لایه شکل می گیرند که با سوزن زنی، اتصال حرارتی یا باندینگ رزینی به هم متصل می شوند.

برخلاف ژئوتکستایل‌های بافته شده، نبافته های دارای کرنش نسبتاً بالایی هستند و تحت بار کشش قابل توجهی دارد (حدود 80 درصد برای الیاف پلی استر).

در نتیجه، آنها برای زهکشی، توزیع بار، جداسازی خاک، و تثبیت استفاده می شوند؛ اما نه برای تقویت خاک، مانند دیوارهای حائل.

کاربردهای جداسازی ژئوتکستایل عبارتند از:

  • روسازی های منعطف یا بدون سطح برای تردد وسایل نقلیه و کامیون ها
  • مسیرهای دسترسی به محل کار و سکوهای کاری
  • درپوش حوضچه لجن یا تالاب زباله صنعتی
  • خطوط راه آهن
  • حیاط نگهداری کانتینر
  • روسازی های انعطاف پذیر یا صلب فرودگاه
  • خاکریزها با ارتفاع متوسط ​​و پدهای پر

تفاوت بین ژئوگرید و ژئوتکستایل

ژئوتکستایل ها برای اهداف جداسازی، فیلتراسیون و زهکشی تولید می شوند، در حالی که ژئوگریدها به طور خاص به عنوان یک محصول تقویت کننده تولید می شوند.

بعید است که ژئوگرید هر نوع پرکننده ای را جدا کند. به عنوان مثال، هنگامی که خاک های زیر لایه اشباع می شوند، می توانند به راحتی از طریق روزنه های ژئوگرید جریان پیدا کنند. با این حال، ژئوتکستایل می تواند اجازه حرکت آزادانه آب از خاک به لایه سنگدانه را بدهد و بالعکس.

به طور کلی، ممکن است به نظر برسد که در هم تنیدگی ژئوگریدها از خاک با غشای شبکه، آن را به شکل برتر تقویت کننده تبدیل می کند. با این حال، ژئوتکستایل عملکرد جداسازی را فراهم می کند که تضمین می کند ضخامت، عمر مفید و استحکام طولانی مدت خود را حفظ کند.

ژئوگرید ها تقویت کننده های وابسته به مقاومت غیرفعال هستند، در حالی که ژئوتکستایل ها تقویت کننده های وابسته به مقاومت اصطکاکی هستند.

ژئوگرید و ژئوتکستایل
ژئوگرید و ژئوتکستایل

 

نصب ژئوتکستایل شامل موارد زیر است:

  • درجه بندی
  • تخلیه
  • اجازه دادن به پوشش گیاهی
  • قرار دادن ژئوتکستایل جداسازی به طور مستقیم بر روی بستر آماده شده.

 

نصب ژئوگرید شامل موارد زیر است:

  • برنامه ریزی دیوار حائل ژئوگرید
  • تخلیه
  • تثبیت base و Sub-base
  • تسطیح
  • اجرای بلوک های دیوار حائل

به طور خلاصه، تفاوت بین ژئوگرید و ژئوتکستایل را در این مقاله مشاهده می کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نصب و راه اندازی محصولات ژئوسنتتیک در مهندسی عمران و صنعت ساختمان، با متخصصین عایق کار در تماس باشید.